Printed From:

Hogyan előzhető meg az epegörcs?

Görcsölés helyett odafigyelés - saját egészségünk megőrzéséért

Az epegörcs kialakulását legtöbb esetben az epekövek okozzák. Az epe a máj méregtelenítő működése során keletkezik, és az epehólyagban tárolódik. Az epehólyagban olyankor csapódnak ki kövek, amikor a keletkezett epeváladék összetétele megváltozik. Az epekövek 80% eséllyel lesznek koleszterin, 20% eséllyel pedig pigment alapúak.

A szervezet a kialakult epekövek mellett teljesen tünetmentes is maradhat, de ha a kövek az epehólyag vezetéket elzárják, akkor fájdalmas problémákat okoznak. Ez évente a páciensek 1-4%-ánál következik be, amely ugyan nem tűnik ijesztő számnak, de a görcsökkel járó kínzó fájdalmakat és a szövődményeket jobb elkerülni.

Mindaddig, amíg az epekő a szervezetben van, problémákat okozhat, hiszen az epevezeték izmai igyekeznek azt összehúzódásokkal továbbmozdítani. És ha egyszer bekövetkezik a görcs, valószínűleg visszatérő problémával számolhat majd a beteg.

Az epegörcsöt különösen fájdalmas, jobb bordaív alatti, esetenként a jobb lapocka alá sugárzó fájdalomként jellemzik, amely akár több órán át is fennállhat.

Amennyiben a görcs kialakult, a fájdalom csillapításában segíthet a No-Spa Forte, amely a No-Spa 40 mg tablettához képest kétszeres hatóanyag-tartalmával hatékonyan enyhítheti a legkínzóbb hasi fájdalmakat is.

Fontos, hogy figyeljünk az árulkodó jelekre, amelyek a görcsöt megelőzik vagy kísérik! Vizsgáljuk meg tehát a lehetséges egyéni okokat!

A kiváltó inger betegenként más és más lehet, zsíros ételek fogyasztásától a stresszig számtalan dolog, ezért nagyon fontos, hogy megismerjük saját testünket, annak működését és reakcióit is. Ennek az ismeretnek a birtokában a következő görcsök akár elkerülhetőek lehetnek, vagy kevésbé érik majd váratlanul a beteget.

Attól, hogy valaki helytelen, egészségtelen étrendet követ, még nem biztos, hogy epeköve alakul ki, de a rostszegény és magas koleszterintartalmú, zsírdús táplálkozási formákat mégis kockázatosnak tartják a szakemberek. Ilyen veszélyeztető tényezők még a gyors súlyvesztés, a napi többszöri étkezés hiánya, vagy a székrekedés is.

Az epegörcs megelőzéseként tehát – a fentieket összefoglalva – feltétlenül csökkenteni szükséges az elfogyasztott zsír mennyiségét, és egyes esetekben érdemes speciális diétát követni, melynek lényege, hogy a beteg megfigyeli, hogy mi okoz nála rosszullétet, és azon ételek fogyasztását igyekszik elkerülni. Ennek ellenére nem érdemes túlságosan beszűkíteni étrendünket, hiszen nagyon fontos, hogy naponta többször, kevesebbet és változatosan táplálkozzunk.

Húsfogyasztásnál a csirkét és halat preferáljuk az alacsony zsírtartalom miatt, és a rostbevitel érdekében fogyasszunk sok zöldséget, gyümölcsöt – kivéve azokat, amelyek puffadást okoznak. A rostgazdag étkezés kialakításában ugyancsak segít, ha teljes kiőrlésű kenyeret, barna rizst, vagy például nyers, illetve enyhén főtt zöldségeket fogyasztunk a megszokott köretek helyett.

Az epebetegek diétája korántsem szükséges, hogy íztelen vagy unalmas legyen, itt kifejezetten javallott a változatosság és a fűszerek használata, kivéve a gyomorbántó, csípős dolgokat (pl. bors, csípős paprika stb.). Nagyobb mennyiségű hagyma és fokhagyma fogyasztása sem ajánlott.

Megfelelő odafigyeléssel így lehetőség nyílik egy egészséges, változatos és ízekben gazdag étrend kialakítására, a görcsök elkerülése mellett.

A testmozgás szerepe az epebetegségek megelőzésében sem elhanyagolható. Fontos, hogy fittek maradjunk, hiszen az elhízás rizikófaktorként jelenik meg az epekövek kialakulásában is. Ha azonban túlsúlyosak vagyunk, semmiképpen se próbáljunk hirtelen nagy feleslegtől megszabadulni, mert ezzel éppen az ellenkezőjét érnénk el a megelőzésnek.

Összességében az epebántalmak elkerülésének érdekében is fontos tehát, hogy egészségtudatosan éljünk, és odafigyeljünk testünk jelzéseire.

 

SAHU.DRT.18.05.0299 (2018.07.10.)

 

Még több cikk »

Utolsó módosítás: 2018.07.13.