Printed From:

Sport és menstruáció: emiatt nem kell kihagynod az edzést!

Biztonságos mozgás a menzesz alatt

A menstruáció és az ezzel járó diszkomfort érzés igazán nyúzottá tehet. Fáradékonyabbnak érezheted magad, sajoghat a derekad, görcsölhet a hasad, és sokszor a lelkivilágod sem az igazi. Ezen tünetek mögött hormonális okok húzódnak meg, melyek szintje a ciklus során folyamatosan változik. Természetes tehát, ha a menstruációd alatt nem hozod a legjobb formád, de nem feltétlenül szükséges hagynod, hogy a rossz érzések eluralkodjanak rajtad.

Szeretnéd tudni, hogy összeférhető-e a menstruáció a sporttal? Elmehetsz-e edzeni, tehetsz-e úgy, mintha mi sem történt volna? Nos, a válasz elég összetett. Egy 2006-os kutatási eredmény szerint a menstruáció valójában nincs hatással a sportteljesítményre, és a meccsek vagy edzések során mutatott fizikális igénybevétel még a fájdalmakat is csökkentheti1.
Napjainkban a menstruáció sokszor még mindig tabutéma. A sportolónők a teljesítmény bűvöletében igyekeznek nem mutatni, ha alacsonyabb energiaszintjük miatt talán nincsenek a legjobb formában egy versenyen. Azonban 2016-ban robbant ki egy hír, amikor a britek elsőszámú női teniszezője vesztes meccsét azzal magyarázta, hogy a ciklusa miatt gyengébb teljesítményt tudott csak nyújtani. Nyilatkozatában utalt émelygésre, szédülésre, gyengeségre és fáradtságra, mely tünetek megakadályozták abban, hogy megnyerhesse a meccset, célozva ezzel azokra a „női dolgokra”, melyek elvehetnek a szokásos sportolói lendületből2.
Nehéz igazságot tenni, és talán a válasz éppen abban rejlik, hogy minden nő más, minden nő egyedi, így menstruációjukat is másképpen viselik, másféle igénybevételre van szükségük ahhoz, hogy komfortosan érezzék magukat a nehéz napok alatt.

Természetesen egy átlagember életében nincsenek ilyen szigorú elvárások a sportban mutatott teljesítménnyel kapcsolatban. A nők és lányok számára leginkább az a fontos – mindig, így a menstruáció alatt is –, hogy jól érezzék magukat bőrükben. Van, akinek ehhez a jóérzéshez elengedhetetlen a sport, és van, aki csak azt tudja elképzelni, hogy békén hagyják, és végre pihenjen. Akármelyik csoportba is tartozol, az alábbi pár szabály segíthet, hogy biztonsággal sportolj a menzeszed alatt, ha mégis megjönne a kedved.

A menstruáció alatti edzés főbb szabályai:

  1. Ha túl erősek a görcseid, inkább ne erőltesd meg magad. A kíméletesség nagyon fontos a menzesz alatt. 3
  2. Ha nem vagy igazán biztos benne, hogy szeretnél-e mozogni, először csak alacsony intenzitású gyakorlatokkal próbálkozz, mint pl. a nyújtás vagy a jóga. 3
  3. Ügyelj a nyújtás fontosságára mozgás előtt és után is! A megfelelő mozdulatok csökkenthetik a görcseidet is. 3
  4. Törekedj a kényelemre, válassz komfortos viseletet. A túl szűk ruhák a menzesz alatt különösen kényelmetlenek lehetnek. Még egy tipp: sokan a fekete alsóra szavaznak, melyen a foltok sem feltűnőek, ha véletlenül „baleset” ér. 3
  5. Igyál vizet, nehogy kiszáradj! A folyadékbevitelre ilyenkor is fokozottan ügyelni kell, a legjobb az, ha szénsavmentes ásványvizet fogyasztasz.3
  6. A könnyed kardióedzésekről sem kell lemondanod. Az izzadással vizet veszít szervezeted, mely segíti a kellemetlen puffadás érzésének csökkentését, a gyakorlatok pedig felszabadítóan hatnak rád, a tested által termelt endorfinnak köszönhetően.4

Ha úgy döntesz, hogy görcseid szeretnéd csillapítani, válaszd a No-Spa termékeit, a No-Spa 40 mg-ot, a No-Spa Neo-t, melyek közvetlenül a fájdalmat kiváltó görcsre hatnak, és hatékonyan enyhítik a fájdalmat a menstruáció első jeleitől. 


1Kishali, NF.,Imamoglu, O.,Katkat, D.,Atan, TAkyol, P.: Effects of menstrual cycle on sports performance  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17145688 Letöltve: 2017.03.12.
2 McKenzie, S.: 'Did you lose because you had your period?' http://edition.cnn.com/2015/02/06/sport/heather-watson-tennis-sport-women-menstruation-period/ Letöltve: 2017.03.12.
3 Wikihow: How to Exercise While on Your Period ? http://www.wikihow.com/Exercise-While-on-Your-Period Letöltve: 2017.03.12.
4 Barrie, L.: 5 Things to Know About Exercising During Your Period http://www.health.com/menstruation/5-things-to-know-about-exercising-during-your-period Letöltve: 2017.03.12.

 

SAHU.DRT.18.10.0554 (2018. 10. 16.)

Utolsó módosítás: 2018. október 18.