Printed From:

 

Kezeld a helyén, éld meg a mindennapokat: légy tisztában a menstruációs ciklusoddal!

Az is baj, ha megvan, de az is, ha késik a menstruációnk. Mit nevezünk menstruációs ciklusnak? Mik azok a tényezők, amik befolyásolják a működését? Légy tisztában a testeddel! 

Mi az a menstruációs ciklus?

A menstruációs ciklus a menstruáció első napjától a következő vérzés első napjáig tartó időszak. A ciklus hossza átlagosan 28 nap, de lehet rövidebb vagy hosszabb is, 21–35 nap között normálisnak tekinthető. Van, akinél az első alkalomtól kezdve szinte napra pontos a ciklus, de gyakoribb, hogy csak 2-3 évvel később lesz rendszeres. De az is könnyedén előfordulhat, hogy némelyik nő egész életében „rendszertelenül” menstruál. Ilyenkor különösen fontos, hogy tudj olvasni a test egyéb jelzéseiből, hogy éppen hol tart a ciklusod.1

Magabiztos nőnek lenni jó

Menstruáció előtti napok: igazi hullámvasút, de ne ess kétségbe!

Bizonyára te is tapasztaltad magadon, ahogy közeledsz a menstruációhoz, egyre feszültebbé, ingerlékenyebbé válsz?! Nos, ezzel nem vagy egyedül! Emellett fáradékonyságot, türelmetlenséget, elégedetlenséget is érezhetsz, vagy elsírhatod magad teljesen jelentéktelen dolgokon. Szerencsére a menstruáció első napjától ezek a feszültségek feloldódnak, így egyáltalán nem kell és nem is szabad kétségbe esned.2

Zavar a menstruációs ciklusodban? Ez lehet az oka

Van, hogy a menstruációs ciklusban zavar támad, aminek hátterében különböző tényezők állhatnak.

Hogy mik ezek a tényezők? Lássuk:

  • bekövetkezhet egy fizikailag nagyon megerőltető (verseny-) sport miatt.
  • a túlzásba vitt diéta, valamint a különböző étkezési zavarok, mint például az anorexia és a bulimia, melyek következménye a hormonháztartás, ezzel együtt a menstruációs ciklus zavara. 3
  • a tartós stressz ugyancsak okozhat rendszertelen menstruációt. A fokozott stressz miatt megjöhet a vérzés korábban, de az is előfordulhat, hogy sokat késik.4

Tudtad? Ha a cikluszavar hosszan fennáll, mindenképp tanácsos orvoshoz fordulni, hiszen a háttérben olyan komoly problémák is húzódhatnak, mint például pajzsmirigybetegség, policisztás ovárium szindróma (PCOS), gyulladás vagy éppen daganatos betegség. 5

Mondunk egy nyomós érvet, miért ne vedd félvállról a cikluszavart.

Az agyalapi mirigy által termelt, ún. „anyasági hormon”, a prolaktin szerepe a terhesség támogatása, valamint a szülés utáni tejelválasztás beindítása és fenntartása. A prolaktin kis mennyiségben állandóan jelen van a női szervezetben, ha azonban terhesség vagy szoptatás nélkül is magas a szintje, akkor megzavarhatja a ciklust, amivel pont a teherbe esést akadályozhatja meg. Ha épp családalapításban gondolkodtok, akkor fontos, hogy figyelj a ciklusodra! 6

Tehetsz a cikluszavar ellen!

Rendszeres sporttal, egészséges táplálkozással, kiegyensúlyozott életmóddal sokat tehetsz hormonháztartásod szabályos működéséért. Emellett konzultálj orvosoddal, aki a megfelelő terápia előírásával segít megoldani a problémát!7

Milyen sport segíthet?

  • Jóga: válaszd a könnyebb verziókat, ahol inkább a lazítás kerül előtérbe, de alapvetően a jóga képes serkenteni a kismedencei női szervek működését, illetve oldani a görcsöket.
  • Pilates: főképp a hátat nyújtó gyakorlatok lehetnek hasznosak.
  • Gyors gyaloglás: 30 perc lendületes gyaloglás stresszoldó hatású, és endorfint is termel.
  • Úszás: különösen a hátúszás ajánlott ilyenkor.8

Summa summárum: figyeld a tested működését, ha túl korán vagy épp sokat késik a menstruációd, fordulj orvoshoz! Ne feledd, te magad is sokat tehetsz – leginkább tudatos életmóddal – tested egészséges működéséért.

SAHU.DRT.20.03.0161 (2020.04.06.)

1 The Mayo Clinic Stuff. Menstrual cycle: What's normal, what's not. Elérhető: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/womens-health/in-depth/art-20047186 Letöltés ideje: 2020. március 19.

2 Everyday Health: How Your Menstrual Cycle Affects Your Behavior. Elérhető: https://www.womenshealth.gov/menstrual-cycle/premenstrual-syndrome Letöltés ideje: 2020. március 19.

3 What you need to know about irregular periods.Elérhető:  https://www.medicalnewstoday.com/articles/178635. Letöltés ideje: 2020.március 19.

4 Factors That Can Affect Your Menstrual Cycle. Elérhető: https://www.verywellhealth.com/first-periods-3520908 Letöltés ideje: 2020. március 20.

5 bnormal Menstruation (Periods) . Elérhető: https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/14633-abnormal-menstruation-periods Letöltés ideje: 2020. március 20.

6 Prolactin. Elérhető:  https://www.yourhormones.info/hormones/prolactin/. Letöltés ideje: 2020.március 20.

7 What you need to know about irregular periods.Elérhető:  https://www.medicalnewstoday.com/articles/178635. Letöltés ideje: 2020.március 19.

8 How to Exercise While on Your Period https://www.wikihow.com/Exercise-While-on-Your-Period Letöltés ideje: 2020. március 19.

Utolsó módosítás: 2020 április